torsdag, april 21, 2011

För vissa betyder djur mer..

För 1,5 årsen åt jag skinka på smörgåsen, köpte parmaskinka som lördagsgodis, beställde in entricotkött på varje semester, åt korv med bröd på sommrarna och kunde aldrig låta de gå en dag utan kött. Jag ÄLSKADE kött. Åt gärna bara de.

Jag har alltid älskar djur, älskat djur så mkt att jag velat bo på bondgård hela mitt liv, önskat mig hönor i julklapp och haft hästar från och till. Haft råtta, hamster, kaniner, hund, och nu fågel som husdjur. Aldrig varit utan djur. Aldrig. Intresset för djur och kärleken för djur har varit enorm.Är enorm.

Ibland har de där otroligt grymma klippen kommit upp från hemsidor som PETA osv. Djurrättsorganisationer. Gråtit som en tok....Men efter 2 dagar var jag tbx i köttträsket igen. Det var ju sååå gotttt ju. Ville inte leva utan de.
Min bortförklaring var " Det finns inte i sverige, de skulle aldrig hända här"

Vintern 2009 dök de upp på nyheterna hur grisar och kossor behandlas i sverige. Vanvård på 90 gårdar i sverige. och en av dom var Swedish Meat. Ett ledande stort företag. Förstår ni min frustration? Min bortförklaring av att detta inte händer alls blåste bort, fanns inget som kunde "rädda" situationen. DETTA HÄNDE och det hände djuren jag åt av. Jag var helt knäckt. Satt framför tvn och bläddrade till varje nyhetskanal för att följa allt som hände. Ångesten växtee sig större och har nog aldrig gråtit så mycket förut.

Verkligheten var ikapp mig.

Mamma och pappa var lika sårade dom och de prata mycket med mig att vi kunde åka till ekologiska gårdar för att köpa vårat kött efter detta. För att stötta de bra slaktarna som gör de utan att vanvårda.
Mamma och pappa sa snällt till mig " Då ser vi ju hur bra dom har de och vi vet att dom inte blivit vanvårdade"
Lät jätte bra i deras öron, men jag hade kommit längre i min process av allt tänkande.
Ville jag se hur BRA dom hade de och sen äta dom? NEJ, inte en chans!!!  Ta livet från dom när dom har hunnit se årstiderna växla, när dom hunnit skaffa familj och när dom fått syskon?

 Hur ofta har ni inte sätt en kossa stå och tvätta och mysa med sin nyfödda kalvbebis? Hur ofta  har ni inte sätt en griskulting gossa in sig i sin mamma? Kycklingar och höns ska vi inte ens gå in på. Jag har en undulat och de jag kan se han göra dag in och dag ut är hjärtskärande att insee att höns inte får göra. Friheten att gossa med varandra, flyga, busa och tvätta varanda.

Jag gjorde valet att bli Vegeterian som åt skaldjur och fisk. Haft fiskar och aldrig haft känslor för dom. Så det var ett lätt val.

Men valet var svårare för vänner att förstår. Folk började få lite agg mot mig och de fanns de som kämpade för att få mig äta kött igen. Deras mål var de rättare sagt. Det sårade mig. Det sårade mig att så få inte ville acceptera mitt val, det sårade att veta att jag numera blev "jobbig" att bjuda hem på middag osv. Allt blev så "krångligt" enligt alla.

Jag har nog aldrig klagat på att jag inte fått middagar lagade åt mig, jag gjorde mina egna så gott jag kunde. Gjorde mamma fisk så blev jag ju kanon glad, men annars gjorde jag mina egna måltider.

Jag ska erkänna att de bannemig inte är lätt att vara veggis. Men jag har aldrig mått så bra av att se djur idag. Jag gör dom inget ont mera. Jag låter dom vara dom. Kärleken har blivit större och jag mår jätte bra av detta.

Det jag inte mår bra av är att jag inte är inräknad längre. Alltså kalas, fester eller något liknande. De finns alltid mat till de köttätande men sällan till mig. Ibland har jag lust att säga att jag är allergisk mot kött för då kanske jag fått mer förståelse. Men de senaste kalasen har jag tagit med mig egen "matlåda". De kändes inte alls kul. Som om jag var en som bjöd in mig själv lite. Det sårade mig.

Ni som väljer att  äta kött, gör de. Men låt mig ha mitt val. Låt mig ha denna åsikten. Det handlar om att JAG inte vill lägga mina pengar på döda djur. Men jag har inget som helst agg mot er som äter. Det är gott och har ni inte de starka känslorna till djur som jag..Så har jag inget att säga. Ni får göra exakt de ni vill. Många tror att jag är arga på andra, men de är jag VERKLIGEN inte. JAG gjorde detta valet för MIG SJÄLV. Ni får göra era egna. Jag har inga problem att grilla min fiisk brevid erat kött, ingen som helst problem med att skära upp barnens kött på deras tallrik Men accepetra att ja kommer stå som en hök över min fisk så ingen köttsaft nuddar min mat, och accpetra att ja kommer tvättta mina händer noga innan ja tar i min mat efter ja tagit i eran.


Det är de ena jag ber er accpetra.
ÄLSKAR er som acceptera att jag är den jag är. Ni är underbara. Ni som inte alls ser de krångliga i det. Ni som bjuder hem mig, men frågar och dubbelkollar så jag får de jag vill. Ni är underbara. Önskar alla kunde va som ni.






Tack för att ni läste.
//Julia

Inga kommentarer: