lördag, november 05, 2011

Snart 2 år..

För er som inte visste...

För snart exakt 2 årsen gjorde jag valet som INGEN kunde ana. Som folk skrattade och frågade "aha, är du det?" när som trodde jag skojjade..

Jag fick nog. Éfter att ha sätt hur SVENSKA grisar vanvårdades dagligen på svenska STORA gårdar. Därifrån vi fick vårat kött till ICA, COOP och alla andra affärer.(Ni som vill se sök "Svenska grisar vanvårdas" på Youtube) Jag är för känslig för att se detta igen. Men ni som vill veta, vill se hur de behandlas. Kolla!! Det var inte bara grisar, de va hönor, kycklingar, hästar, kossor, får osv osv osv osv. Listan gjordes lång.

Jag grät och grät och grät. De ja hållt mig undan att se, visade dom på TVnyheterna. Sanningen var framför ögonen på mig. Det var detta ja ätit i alla år. Som jag älskat mer än livet typ( ha ha) Kött var de bästa och godaste jag visste. Kunde köpa parmaskinka istället för godis, en korv med salami  eller en stor klump med rökt renkött som jag karvade ifrån. Inte en dag utan kött.

Julen började närma sig och jag grämde mig så. Hur fan kan jag äta dessa underbara varelser som plågas så. Som enligt mig har känslor, moderkänslor till sina barn och känslor till sin familj.
Jag åt för att de var gott, men hur gott var de nu? Nu när jag visste all bakgrundsfakta?

Jag gjorde valet innan jul att försöka mig på att inte stötta denna handeln och stötta dödandet av mina älskade vackra djur.
Det var med stolthet jag åt min rökta lax(Ja! jag äter fisk/skaldjur - har inga direkt känslor till de) när de andra åt julskinka och salta julfläsket. Det var med stolthet jag började hjälpa djuren att behålla liven.

Jag har alltid velat bo på bondgård och jag ser djur som de finaste på gjorden. Ja förstår djur mer än människor. De är så logsika i allt.

Jag fann HÄLSANS KÖK i frysdisken. Och den köttälsknde Julia hoppade av lycka. De SMAKADE kött, innehöll minst lika mycket protein men de var vegetariskt.
Lyckan var totalt. Kunde grilla på somrarna, kunde käka hamburgare, kunde käka kyckling...alllt jag åt var vegetariskt, men smakade kött. ÄLSKAR DE numera(tog ett tag att gilla läget). Nu var de inte lika svårt.
Kunde göra köttfärs, biffar, korvstroganof, bacon...men vegetariska!!? helt fantastiskt.

Vänner var på mig att jag var löjlig och att dom inte fattade mig. M;en Juliaaa, hur kan du välja att INTE äta kött?!...
Men då kan jag likagärna säga HUR FAN KAN DU äta ??.. Men så lågt har jag aldrig sjunkit.

Vill du äta..ÄT!..Älskar du kött , ÄT!.
.Alla har inte dessa känslor till djur som jag har. Vissa ser de som mat och jag önskar ibland att jag kunde göra de. Men de gör jag inte. Jag skulle ALDRIG tycka illa om någon för deras val av mat?!.:Det är ju helt löjligt. Men du som väljer att se ner på mitt val, dig raderar jag ur mitt liv. Jag vill ha MOGEN RESPEKT och tycker de är sjukt löjligt att tönt-förklara mig för mitt val..Jag gör ju inte det med er?!

Visst har jag ibland tröttnat på livet som veggis. Man går förbi ravbenspjällen i affären och den grillade kyckling, ölkorvarna och skinkan. Jag får för mig ibland att, ne nu slutar jag mitt trams och äter dessa goda underbara utsökta ting!!!
Men känslomänniskan i mig är snabbt där och berättar för mig hur jag kommer må efter. Och jag förtränger tanken snabbt.

Jag kan berätta att valet vad man skulle VÄLJA BORT var olidlig.
 Hur mycket ska man välja bort?..Ost innehåller till 99.9% LÖPE (som är kalvens magsäck, som dom tar när kalven presic slutat dia sin mamma), allt godis (50% innehåller gelatin som är bl.a häst och kalv hovar + massa ben av djuren)
Jag började välja bort allt. Men de blir inget liv jag ville leva.

Kompisar ställde fram godisskålen och jag började fundera..vilken godis var utan, och vilken var med? Serverades ostmacka på frukosten av kompisen.. skulle jag ta bort osten och äta smöret bara?
Att handla i affären var så jobbigt och krävande att jag valde tillslut att hjälpa djuren på ett sätt.
Jag ska kunna leva hyffsat normalt och ändå försökt hjälpa dom.

Så jag äter ost och godis. Men jag äter inte köttet.
Det är min del jag kan hjälpa dom med.

Och tro mig, stoltheten som finns i mig när jag handlar är underbar. Allt är ekologiskt för djurens skull, massa grönsaker och fejkkött.

Och när vi är inne på detta, så skulle ja aldrig i hela mitt liv bära SKIN eller PÄLS. Det är ju hemskare än slaktningen för de är oftast levande när de flås för att då är pälsen "levande". Tänk på de =)




Hur får jag i mig mitt? Jo med hjälp av allt ni aldrig är i närheten av ;)

Muuums, mamma gjorde detta när ja skulle på middag.
Jag, exakt jag.

Fina fina PETA


2 kommentarer:

M sa...

Hej, jag håller med dig helt och hållet, man ska hjälpa vårt samhälle och man kan göra de på många sätt för att få hela den där runda saken vi bor på att fungera!

När kommer nästa låt tips?

Sköt om dig...

Anonym sa...

Hej, som sagt jag är ny här och måste säga att du i ditt naturliga burr är riktigt fin de gillar jag,

Får man fråga hur ofta du tränar nu för tiden?

kram