söndag, februari 13, 2011

Veckans träning..Varför jag tränar..

Måndag: Indoor walking 40 min + gym .
Tisdag: Fysträning 60 min
Onsdag: 30 min cross.
Torsdag: Indoor walking 40 min + gym
Fredag: Skivstångs intervall 75 min
Lördag: Balance + crossen
Söndag: V I L A

Vad har ni för mål med eran träning? Vad kämpar ni för? Varför ökar ni i vikt på träningspasset, vad får er tänka på att öka de där 0.5 kg på en övning. Eller vad fick er att göra 5 extra knäböj??
Varför spinnade du röven av dig när du egentligen inte hade någon energi till de?/(trodde du)
Är de där typiska vanliga "Måste gå ner i vikt och bli fast och slimmad innan sommarn"?

Jag ska berätta mina mål för er.
Jag är envis, envis som den där pitbullen som aldrig släpper greppet om snöret i trädet, lika envis som hästen som ville ha morötterna i ridtjejens fickan, eller lika envis som flyttfågeln som flyger land och rike för att finna de han vill.
Där har ni MIG. Jag ger mig inte i första hand. och har jag väl upplevt något, så söker jag den där känslan igen och igen och igen.

Jag fann träning för ca 1,5 årsen. Och aldrig varit utan den i lång tiid. Den håller mig FRISK, STARK, och SUND.
Förstår inte de som inte gör något med deras kropp. Vad händer om du är med i en olycka imorgon, eller blir sjuk av något slag, eller får en stroke där du måste lära dig allt på nytt igen? Då har du INGEN grundfysik att falla tillbaks på. Då står du där med din onda rygg, svaga armar och ett flås som skulle platsa i Biggest looser.

Jag tränar för så många olika anledningar. inte bara för mitt fina hjärtas skull som pumpar runt mig glad och sprallig om dagarna, eller för att de gör mitt ytre fint, utan för att i sitationer då livet hänger på en tråd så klarar man sig OFTA, inte alltid, men ofta.. För sin konditon skull.
Har ni tänkt på det?
Hur ofta har man inte läst "Klarade sig från elden på grund av hans goda fysik", " Kämpade fastklämd i 3 timmar i en bil, överlevde mirkulöst på grund av hennes goda hälsa" etc etc etc etc. Vanliga människor, vanliga saker som händer dagligen. Kan vara du, kan vara din mamma, syster, eller pappa. DU kan överleva på grund av några få pass i veckan.

Genom att träna, tränar du inte bara din fysik utan ditt PSYKE med. Du stärker den för varje övning.
Förstår du vart jag vill komma.??? Du vet inte hur mycket träningen hjälpt dig försen den setts på prov.

Så du ska träna för att MÅ BRA. Psykiskt som fysiskt. Trivs med ditt yttre osv. MEN tänk en extra tanke på vad träningen kan göra i  långa loppet.

Snälla börja träna, inte svårare än så.

LOVE/ Julia

1 kommentar:

Jennifer sa...

Bra Julia! Skall försöka gå i dina spår :D Bra spår, en riktig inspiration.