fredag, augusti 08, 2008

Så fruktansvärt

Igår kunde jag inte sova, satte på tvn och låg och zappade.
På ettan gick det en repris av Uppdrag granskning vilket jag stannade på.
Det handlade om hur man man begraver kistor. Jag hade absolut INGEN aning om detta, även om det hade stått i tidningar osv. Jag hade tydligen missat detta helt.
Dom hade satt upp kameror för o se hur man verkligen begraver en kista när ingen ser på.
Ryktet gick om kyrkogården att man slår sönder kistorna innan man ska lägga på jord, så man slipper sänkningar senare( Att jorden faller ner med tiden det förruttnar där nere) För att "slippa" det så slog man sönder kistan med en grävskoppa INNAN jorden va på.
Man la sedan jord över och tryckte så hårt över jorden och kistan att hela grävskopan lyftes gång på gång.
Jag grät och grät...
Är detta att begravas på ett värdigt sätt??????
Vi betalar skatt och där ingår det begravningsskatt för VÄRDIG BEGRAVNING ÅT ALLA.
Detta är såå långt ifrån värdigt och etiskt jag kan tänka mig.

Det är så hemskt att jag inte kan förstå hur man kan göra detta mot ett lik, dess anhöriga osv...
Som tur va är mina släktingar krimerade..så jag slipper oroa mig för att dom va mosade när dom begravdes.
En kyrkohede sa
" En begravnings ska vara ända ut till jorden, oavsätt om det är folk där när man sätter ner kistan i marken, eller om det är tomt. Så ska man gravsätta den värdigt så att någon ska kunna "råka" se runt hörnet. Det ska vara fint och inte med en traktor. Den ska ha bärare från kyrkan som visar att man är väl omhändertagen av alla människor enda ner i graven. man ska INTE fraktas dit med en traktor, där kistan dinglar fram och tillbaka i ett snöre som traktorn håller i."

Fy vad jag blev illaberörd.
Detta görs överallt i sverige. be era anhöriga om något annat än en vanlig gravsättning. Jag ska varna mina!

kram

Inga kommentarer: