fredag, mars 19, 2010

Hej Underbara Fredag!!!

Sovit som en sessa och drömt massa fina drömmar.
Nu ligger jag i sängen och kollar Efter10 med Malou Von Sivers. Hon är en sån proffsig kvinna, så vettig och så underbar. En fröjd att se henne på tv. Hela veckan har de handlat om fettma, och hur farligt det är. Hon har tatt dit olika människor som pratar om hur dom lider eller lidit av fettma. Hemskt det där, får rysningar av allt sammans.
Har själv haft sockerberoende och hade lätt kunnat bli superfet om jag hade haft generna, men mitt syntes inte så väl som de gör på andra. Vilket var både bra och dåligt. Jag tog mig ur det och det är en fröjd att belöna sig på helgerna med något mumsig, förrut i högstadiet var det godis varje dag. Man gick ner och köpte i kiosken på rasterna, så var det. Men det slutade när jag började gymnasiet.


Härom dagen satt de en 12 årig kille hos Malou som pratade att han varit retad och varit tjock hela sitt liv.
Pappan satt brevid och berättade att de alltid fanns cola i kylen, dom köpte stora laster med cola och likaså bakelser, godis, kakor, tårtor osv.
Detta är HELT sjukt. Hur fan kan man utsätta sin barn med det?!
Han sa att dom hade flytt från sitt hemland, för att det var krig. Så när dom väl kom till Sverige så lät dom sig njuta av livet genom massa gott. (Verkar ju vettig *host*) Visst du lever bara en gång, men om din son väger 60 kg när han går på dagis, tror du han mår bra då?

Jag tycker det är synd att folk utsätter sina barn för obeskrivligt mkt socker. Om dom bara visste vad dom skadar sina barn. Jag som dagis-fröken har sätt saker som får mig tappa andan.

Jag lär mig så mycket av allt jag ser, lär mig rätt och fel av andra, lär mig av diskussioner osv. Men dom som aldrig fatta det farliga med socker, dom förstår inte jag. Dom har skygg-lappar för fakta och diskussioner och det gör mig förbannad. För överallt står det om hur farligt socker är.

Med Öppna sinnen kommer ni längre gott folk.
Jag vill inte säga att jag aldrig äter socker, man lever bara en gång och jag tränar 6 dagar i veckan, så visst unnar jag mig. Jag är uppväxt utan att ha ett "Gotte-skåp"
Men många av mina vänner hade chips, godis och cola hemma, ALLTID.
I räckhåll till alla i familjen. Många av dom var överviktiga med.
Jag är tacksam att jag haft mina föräldrar, vettiga och med öppna sinnen för allt. Dom har alltid tränat, cyklat till jobbet och ätit bra det har jag sätt med egna ögon sen jag kom ur mammas mage. Aldrig rökt, eller snusat. Godis åt man på lördagar, fredag var det mys med typ tacos.
Föräldrar ska vara förebilder. Inget annat!!
Därav min UNDERBARA visdom av hälsa.
Jag kommer föra vidare den till mina barn och jag ska göra det med kärlek.


Inga kommentarer: