onsdag, mars 11, 2009

Onsdag?

Jag har varit hemma sen måndags. Åkt på något influensaliknande skit. När ja blir sjuk, så tappar ja kontrollen på vilken dag det är, och det gör mig galen.! För jag är ju ett kontrollfreak utandess like. Jag sov jätte länge idag. Så skönt. Vaknade och börjaade harkla mig. Då hör jag hur hes jag är. Jag börjar skratta och hör hur jag låter. Gud, det har satt sig på mina stämband. haha! Mamma ringde och kollade hur ja mådde, för igår skulle ja äta och en tugga räckte sen fick jag sådan spykänsla att ja bara sprang till toan och gjjorde en sådan jätte ulkning. Men det kom inget. Men gud, jag är så ovan att känna illamående. Ändå gångerna ja spytt har varit på sjukhus när ja opererat ansiktet eller i munnen, för då rinner blodet ner i magen under operationen. iaf det dom inte hinner suga upp med sugen. Och magen känner diirekt att blod inte ska vara i magen, så den låter mig spy direkt när ja ligger och försöker vakna och är groggig. Så när detta hände igår så fick ja en sådan flashback!!! Jag kände mig så liten och rädd, och ja såg mig i sjukhuskläderna och kände lukterna från sjukhus. Är inte det sjuk vad vissa grejen kan få en att tänka tillbax??

En annan grej som alltid påminner mig om sjukhus är Spolarvätskan i bilen. Jag börjar alltid gråta när jag känner den doften. Den luktar som när man sövs med mask. Ja gör ju aldrig det, men en gång provade ja. Då blev det något fel. Så hela min kropp krampade innuti mig. Svårt att berätta. Ja såg kolugn ut sa alla, men ja hade jätte mkt kramper i min kropp samt typ panik. Fast paniken var innuti mig, och ja kunde inte gråta och säga något till alla läkarna som stod runt mig i gröna kläder. jag bara fick vänta tills ja däckade. ... fattar ni skräcken?

Och varje gång ja känner spolarvätska så kommer den där gråten som ja ville skulle komma när detta hände. Sjukt läskigt. Så vill ni få mig bryta ihop. Spruta spolarvätska!! Hahaha!



När jag ser denna bilden får ja en till flashback. Lampan som lös i ögonen!!!! Fy! Aldrig mer mask!! Tacka veta lugnande och sen sätta dropp och sen spruta in så man sover efter 3 sekunder. Så sjukt skön känsla. Dock inte lika skön känsla när man vaknar och det första man vill göra är att spy. och sen dessutom känna alla ömma sår i ansiktet. Men se, jag är en stark människa idag. Just på grund av detta...Jag har blivit så stark att ja tilloch med vill jobba med just det. Jag av alla vet hur det är att ligga där.. Nu den senaste tiden har ja inte med mig någon förälder på rummet eller på uppvaket då ja vaknar. Ja klarar det själv. och bara det gör mig stolt. Det är stort för mig.. Jag känner mig ändå vuxen. Men på sjukhuset är jag absolut inte vuxen. jag ligger fortfarande på barnnavdelningen.

Numera kommer inte clownen in till mig, men jag tas fortfarande som den lilla gumman när jag är där. Dom ser mig som det, ja känner mig som det. Ligger där utan mitt dagliga smink och fixat hår. Utan bh och fina troser. Man känner sig som 10år igen. Men det kan ibland vara skönt att få vara liten flicka igen. Har ni tänkt på det? Ibland är det skönt att slippa tänka vuxet. Att få vara barnet man är innuti..Iaf på ett sjukhus. När man ser helt misshandlad ut i ansiktet. Man kan inte prata för att allt är så svullet. Då är de skönt att få ha någon som kommer och klappar en på pannan, ger en nyponsoppa med sugrör och gossar med mina nålstuckna händer. Även om ja är 19 år eller 5 så är det betydelsefullt för en själ som jag har...

Det är absolut detta ja vill jobba med. jag vill vara den som klappar barnen på pannan, jag vill vara den som gör deras tid bra. Ingen, oavsätt utbildning kan passa bättre som det än jag.

Dom undersköterskor/sjuksköterskor på min avdelning har många av dom själv legat där. På samma avdelning. inte konstigt att jag trivs så där. Dom har förståelsen som många saknar..

Jag älskar dom på min avdelning. Dom betyder så. Nästa gång blir det gruppfoto!

Inga kommentarer: