söndag, juni 01, 2008

Mattias Flink

Jag läste nyss i Aftonbladet om Mattias Flink.
Jag hade aldrig hört om han förut.
Han mördade tydligen 7 personer i Falun. Och att han nu har ett livstidsfängelsestraff.
Jätte hemskt och en korkad grej att göra när man bråkat med sin flickvän och sedan gå ut full och med ett psykosutbrott för att skjuta 7 personer till döds.
Men varför är alla mammor så jävla långsinta? Jag blir lite trött, visst det är förjävligt det som hände. men mår du bättre av ha all hat mot honom i dig? Hade hennes dotter som mördades velat att hon mamman skulle vara så långsint mot sin pojkvän? Alla gör misstag. Vissa gör större. Jag har lärt mig att förlåta människor. Det är svårt, men även om jag inte menar att jag accepterar det som hände så är det lättare för mig att veta att JAG gjorde något bra. Att förlåta kan göra jätte mkt för en själv och för förrädaren.
Oprah säger att hon tycker man ska säga det stora F-ordet. Att FÖRLÅTA inte bara för din skull utan även att hoppas att det ordet kan få en mördare/rånare/våldtäcksman att börja tänka.
Jag har försökt satta mig in att någon i min familj blivit mördad av en som Mattias Flink, eller Mihilovic(hur han nu stavas) Hur hade jag gjort? Hur gör jag för att smidigast klara mig igenom sorgen?

Jag tycker de flesta är värda ett förlåt. Det gör mkt för en själv och förhoppningsvis för förbrytaren. Visst är illska och hat en del av sorgen. Men det har man även om man glömde säga Jag älskar dig innan någon nära dör. Då är det samma hat, vrede. Varför sa jag det inte förrut?, varför nämnade jag det aldrig? Hur kunde jag låta hon/han gå ovetandes? Eller, Varför sköt han just henne?, kunde jag gjort något?.

Mattias säger till aftonbladet:

- Jag har ingenting kvar där. Och jag vill inte utsätta folk för att stöta ihop med mig på stan, säger han till TT.

- Jag önskar dem att leva utan hat, säger Flink i den första intervjun sedan dödsskjutningarna i Falun 1994

Flink får högt betyg av Kriminalvården för sitt förhållningssätt: "utomordentlig skötsamhet". Risken att han ska återfalla i brott bedöms som låg. Vad tror han själv?
- Det jag har varit med om har säkrat upp mot en upprepning. I behandling har jag lärt mig alla varningssignaler. Jag har blivit klokare, men priset för det var otroligt högt. ( från Aftonbladet)

Är han inte värd att förlåta?
Tänk på det...

Inga kommentarer: