måndag, oktober 20, 2008

Adoptera Hund

Jag har länge varit sugen på att Adoptera Hund, sen när jag ska ha hund då såattsäga!
Men jag är rädd att dom varit med om grejer som gör dom farliga mot mig, eller att dom är sjuka osv.
Man ska ha tid, kunskap och tålamod med hitte hundar. Många av dom är från Portugal och Irland, där man slänger ut hundar på gatan och i soptunnorna varje dag! Dom har inget värde där..
Jag gick in på Hundstallets hemsida och såg detta på deras första sida. Jag började gråta!
Hundar är det bästa djuret som finns! Jag har sådan kärlek till dom att jag har funderat på att anmäla mig som volontär för att rädda gatuhundar.
---------------------------------------------
Lina

Lina har suttit på Hundstallet i 187 dagar. Den vistelse som många hundar upplever en kort period i sitt liv börjar bli Linas monotona vardag. Hon ser hundar komma och gå. Hundar som kom in långt efter henne, flyttar till nya hem och får en alldeles egen matte och husse.

Varje dag när personalen går igenom stallet för att hämta en utvald hund som ska flytta hoppas hon. Hon stelnar till… kanske är det min tur… hon spetsar öronen och sänker huvudet i hopp om att vi ska ta just hennes koppel och leda ut henne till sin nya familj. Men så är det inte denna gång - och inte nästa heller.

Allt vi hör är ett tjut av besvikelse. Gång på gång har Lina fått känna på hur det känns att bli besviken. Hon har nu slutat att hoppas. När ingen tar hennes koppel hörs inte längre det uppgivna tjutet utan bara ett försiktigt gnäll…Lina är bara 3 år gammal. Som brukshund behöver hon en hel del motion samt lite hjärngympa för att må bra. Allt detta försöker vi att ge henne på Hundstallet. Men hon saknar det lilla extra bara en matte/husse kan ge henne - ÖMHET, KÄRLEK OCH TID.

Känslomässigt? Ja vet!

Inga kommentarer: