fredag, september 11, 2009

:(

11 september idag, är för mig skräckens datum. glömmer aldrig för 8årsen(wow vad tiden går) när de 2 tornen rasade mitt på manhattan. All dimma, aska och smuts. Alla döda, alla skräckslagna oskyldiga människor, alla täckta med damm. Jag satt klistrad framför tvn. Grät, kände mig otillräklig..kände mig förstörd. Besiken av att vara människa helt enkelt...

Jag har själv varit på Manhattan och sätt Ground Zero. I uppbyggelse. Sätt det tomma området som står där nu. Så många skyskrapor som rasade runt om. Inte bara WTC...
När vi var där så hade de gått 5 eller 6 år. Och kyrkan som står i närheten klarade sig. Den var täckt i damm, men inget gick sönder. I kyrkan finns de numera nästan som ett museeum. Med brända brandmansdräckter, damm, brandmansbrickor/polisbrickor. Bilder på dagen, och ännu fler namn och hyllningar än vad man kan räkna till.Alla dödas namn, alla hjältars namn osv.. Kyrkan är full med minnen. Jag blev emotionell när jag var där. Hade velat skrika och gråta..men det hade känts fel ..Då det var så många årsen. Man borde ha sörgt klart. Men på plats, så får man en annan feeling. Man är så långt ifrån klar sörgd.
Man har sätt alla filmer på youtube, alla dokumentärer på tv, alla filmer dom gjort om det. Men på plats är allt annorlunda. Man spolas tillbax till tiden då det hände. Man är DÄR det hände. Inget går att jämföra med.

New York är en stad alla borde besöka. Coolaste staden Där finns allt. Och ska ni dit så besök kyrkan.. Stå tysta och se på allt som finns.. Vacker, hemskt och overkligt.

Jag glömmer det aldrig. Aldrig..

Skänker en tanke till alla som dog, kämpade in i det sista. Alla modiga brandmän, poliser och framförallt civila. Skänker en tanke till alla skadade, alla överlevande som har men för livet(andningsproblem av allt damm, amputerade ben, och brännskador)
Jag tänker på er idag. Alla ni som miste era nära, alla ni som åkte tvärsöver america bara för att hjälpa till, alla ni som röjde upp efter attentatet, alla ni som framförallt fanns på plats och fick uppleva det.

Ni finns i mitt huvud idag!




Inga kommentarer: