tisdag, februari 09, 2010

A pieice from heaven

Jag älskar BAKLAVA. En helt otroligt god efterrätt som serveras antingen som den är, eller som jag äter den med äkta vaniljglass brevid. Så fort jag äter turkiskt, eller grekisk mat så måste jag bara ha en Baklava efteråt. Det ingår lixom.
När jag var i grekland i 14 dagar i sommras, åt jag detta varje dag.

Ni måste prova!!!!! Baklava, traditionellt uppfattad som turkisk efterrätt. Baklavan tros ha skapats tidigt av Seldjuk turkarna, och spred sig sedan i större delen av det osmanska riket och associeras idag ofta med grekiska restauranger. Rätten består av filodeg med hackade valnötter, mandlar eller pistaschnötter som gräddas och när den fortfarande är varm dränks i en lag av honung, socker, kryddor och rosenvatten. Skärs i fyrkantiga bitar på snedden och njuts helst med starkt, svart kaffe som på ett välgörande sätt kontrasterar mot baklavans sötma
Ur. Wikipedia

Inga kommentarer: