måndag, augusti 24, 2009

Ang. Dagis-Vikarie

Fick en komentar som jag mer än gärna svarar på.

Sara undrade hur de går till när man vill jobba som jag gör. Vikarie på dagis(Eller Förskola som dom så fint döpt om det till) Men ingen använder de.

Det behövs inga förkunskaper.
Man kan skriva in sig i den del av GBG man vill jobba på. Jag är inskriven i Lundby eftersom jag bor här.
Har träffat på flera vikarier som är inskrivna i hela GBG. Dom har haft egna lägenheter och vill vara säker att dom har jobb hela tiden. Vilket är smart.

Jag har jobbat me detta nu 1år. Tycker det är ett okej jobb, ett krävande jobb. men ändå ett jobb som man växer med. Jag kommer alltid hem glad. Alltid ..Men om ja hade velat hade jaa kunnat komma hem gråtandes. Det krävs att man är stark. Som vikarie får man ta mycket skit jobb., föräldrar kan få utbrott på en, samt de ordinarie personalen.. Och ungarna testar "den nya fröken" direkt. Och oftast hela dagen om du inte visar vart du står och vad för grejer du godkänner och inte.
Jag har valt att se positivt på dagen. De svåra sakerna väljer ja bort att spara inne i mig..Det viftar jag bort... Medans de underbara stunderna stannar i mitt huvud. De krävs nästan av dig som vikarie att du tänker så.. Annars blir detta jobbet för svårt.

För att kunna få jobb hela tiden(krävs denna svåra tiden just nu), så rekomenderar jag att att skriva upp sig även på Förskoleklass, fritids och skola. Hoppa in som vad som helst är grymt bra. Och en bra erfarenhet att ha med sig..
Jag fastnade på dagis(Förskola) och stannat där. blev bara så eftersom ja bor hemma och inte har massa hyra att betala.

Nu när de är dålig tider så har dom börjat neka folk tyvärr. Det är nästan lite anställningsstopp nu. Tyvärr...Men de kommer bli bättre..

För att få jobb som detta så krävs de att du ta kontakt me den stadsdelen du kan tänka dig att jobba inom och ringa deras huvudkontor. Fråga dom om VikariePool , eller en Bemanningsenhet. Alla har de..Och sedan hoppas på de bästa.

Vissa kallas på möte direkt och anställs. Som jag gjorde..
Detta är timlön och man får godkänna allt man får. oavsätt hur lite det är. 5-8h ..Allt godkänner jag.

Man rings in på morgonen. mellan 07.30-09.00 Då rekomenderar jag att man är klar. Iordninggjord. Ätit, eller vad man nu gör. För de låter bättre att svara i telefonen och vara helt med på noterna om vilka tider och vilket dagis man skickas till. Skriv ner!! De gillar dom.. Ingen föredrar väl att ringa en yrvaken person som knappt kan prata och stressar och kommer försent.?

Planering och vilja krävs. Vill du jobba, får du jobb. Gör du bra ifrån dig så rings de mkt. Vice versa..När du varit på lite olika dagis så kommer förhoppningsvis dom börja önska dig runt om på dagisen. Det är underbart...Riktgit egoboozed. och de ser cheferna väldigt bra på. Och de är dom som senare kann ha turen att få hoppa in på en lång-vik. på några månader. Vilket är drömmen..

En sak som alla dagis föredrar av sina vikarie-frönar är att man frågar. Aktivera dig i sakerna som händer, lär dig namnen, och sätt dig in i situationen så gott de går.
Presentera dig för föräldrarna och alla nya fröknar ute på gården/rastrummet. Du ska sälja in dig lixom.. Du är produkten. Tänk på det..

Jag hoppas du/ni som undrat länge hur detta går till, fått den infon ni önskade.

Kram!!

1 kommentar:

Sara sa...

Yes tack för att du tog dig tid. Ha det gott.