söndag, januari 31, 2010

A och O

Ibland önskade jag att min familj hade gått samma kurs som jag gick.
För det är från dom jag lärt mig hur man ska kommunicera. Mestadels.
Man lär sig av dom man umgås med. Och jag är en riktig familje-sucker.

Jag sitter och försöker plugga in allt jag ska ha på provet på tisdag.
Och det ända jag hade velat ha är att någon (läs:mamma) skulle komma in, kolla hur de går. Hjälpt mig och tatt tid till mig.
Hon av alla vet att jag hade svåra problem i skolan. Proven speciellt.
Jag har svårt att koncenterar mig på frågorna på pappret när jag hör alla sudda, skriva, hosta osv Hon av alla vet hur svårt prov är för mig.

Ändå får jag kämpa att få hennes uppmärksamhet. Blir kränkande och kasst bemött hur jag än ber om hjälp.
Jag fick in henne i rummet och fick henne att sätta sig ner i sängen. Frågade lite saker om alla svåra lagar osv jag försöker lära mig om, men såg att hon helst av allt hade velat slippa höra på mig.
Jag följer efter henne ut mot klädkammarn och säger " Jaag kan inte! :(" och suckar besviket med ledsen min.
Hon klämmer ut sig " Men sluta nu, säg inte det till mig då!?"

Jag går snällt in igen.

Jag ropar från mitt rum till köket att jag gärna vill hon ska komma. Får inget svar..
Ropar igen. Pappa får en irritationsattack på mig och skriker " Men JULIAA, hon hör dig inte du får gå till henne och om du vill prata!!!!"

Happ..

Ska jag gå till henne? Redan försökt de, men hon är så ointresserad av mina frågor.

Jag har nyss gott en kurs om hur man kommunicerar. Pappa och mamma är ett solklart exempel på hur FEL det kan bli om man inte kan kommunicera rätt. Jag har aldrig hört en vettig diskussion mellan dom två. Dom pratar helt olika "språk"
Jag har visat med mitt kroppsspråk, röstläge, ordval och sucktningar. Att jag tycker detta är jobbigt för mig. Ber inte om uppmärksamhet, jag ber om hjälp...Men inte i deras ögon.
Bryr sig någon av dom? Nope inte ett skit...Dom är helt upptagna i sitt egna liv.
Någonting i våran familj har gått riktgit fel..

Jag är som ett gående svamp just nu efter denna kursen. Suger in allt jag ser, upptäcker och hör. Lägger märket till allt som görs bra eller dåligt.
Jag önskar så att andra gick denna kursen så jag inte är ensam om att se detta.
Vi alla kan bli bäättre på att kommunicera.

ALLA. Inte bara jag.

Inga kommentarer: